כשמסתכלים על תוכים בטבע הם לא תולשים נוצות, הנוצות שלהם נראות תמיד במצב טוב. אז למה התוכים שחיים אתנו בבית נראים לפעמים כאילו הם בלי נוצות? כמובן, לא כולם.

כשתוכי גדול תולש נוצות, ב90% מהזמן הוא תולש בגלל בעיות נפשיות. אבל ב10% הוא תולש בגלל תהליך של מחלה שמתחיל או קיים אצלו, בלי שהבעלים יהיה מודע אליו.

כשתוכי קטן תולש , הפרופורציות מתהפכות: 90% מהתוכים הקטנים תולשים בגלל שהם חולים או לא מרגישים טוב, ורק 10% מהם תולשים מסיבות נפשיות.

ולכן, בכל מקרה שתוכי תולש, גדול או קטן, חייבים דבר ראשון לקחת אותו לבדיקה אצל וטרינר של תוכים.

גם אם תוכי תולש מסיבות נפשיות אפשר וצריך לעזור לו!

בטבע הם לא תולשים כי אין להם זמן לזה. בטבע הם ישנים בלילה (האם התוכי שלכם ישן לפחות 8 שעות בחושך ובשקט מוחלטים?)

בטבע , במשך היום , הם מחפשים מזון, עפים עם החברים שלהם – וגם מסדרים נוצות. סידור נוצות היא פעולה טבעית שמטרתה הכנה לתעופה מידית. כשאתה צריך לעוף כדי להגן על חייך, כלי הטייס שלך חייב להיות במצב אופטימלי.

בשבי, במקום לעוף קילומטרים על גבי קילומטרים, רוב התוכים נמצאים בכלוב קטן המאפשר להם לטפס בתוכו, מקסימום לקפוץ מצד לצד.

בשבי, במקום לחפש מזון ארבע חמש שעות כל יום, הצלחת עם האוכל (הלא מאתגר,  בד"כ) נמצאת שם מולו.

אז מה יכול תוכי משועמם לעשות בשש או שבע שעות הערות שנותרו לו? נכון, לתלוש נוצות.

זה מתחיל כי סידור נוצות הוא פעולה נורמלית המובנית בתוכו. אבל כשמסדרים נוצות שבע שעות ביום במקום שלוש , ארבע שעות- הסידור נעשה אובססיבי  ונגמר בד"כ בתלישה.

יש זנים מועדים לפעילות הרסנית בנוצותיהם: ג'אקו, קקדו וארה. תתפלאו, אפילו קוואקרים קטנים יכולים להיות די הרסניים כשמדובר בנוצותיהם.

אבל אין תוכי שהוא חסין בפני תלישה.

יש הרבה מה לעשות כשתוכי תולש. החל בהעשרת הסביבה שלו – יצירת סביבה המעודדת חיפוש מזון, וכלה בשיפור המזון הניתן לתוכים (גרעינים זה ג'אנק פוד!) , ב"שעורי התעמלות" לתוכי , והתזת מים.

זכרו: הכל מתחיל בבדיקה אצל הווטרינר שלכם- שחייב להיות וטרינר מיועד של תוכים.