ד"ר שלומית לוי וד"ר קובי טננבוים – מרכז וטרינרי השרון, רעננה

"פיצי" היתה תוכונית קטנה, 30 גרם של חן ומתיקות,  שנדבקה  בדלקת בעיניים. נורית, אמא שלה, שאהבה את התוכים שלה עם כל הלב, רצתה לטפל בה. היא נתנה לה טיפות עיניים שהיו בבית, משהו שרופא המשפחה נתן לבעלה. הטיפות הכילו קורטיזון ואנטיביוטיקה שנקראת ג'נטומיצין,. שתי תרופות מצוינות לבני אדם. אבל "פיצי" הספיקה להיות מטופלת בדיוק 3 ימים. בבוקר היום הרביעי היא קרסה ונורית הביאה אותה למרכז הווטרינרי שלנו ברעננה . בדיקת דם אישרה את מה שחשדנו בו : אי ספיקה כלייתית.

האנטיביוטיקה הזו , למרות יעילותה  בשימוש לבני אדם, בתוכים היא קטלנית.  הכליות של התוכית המסכנה הפסיקו לעבוד ואחרי כמה שעות היא נפטרה.

שני קוקטיילים הגיעו אלינו בחודש האחרון עם סימני דימום בשתן. ממצא די חריג, למען האמת. תחקיר קטן שלנו והסתבר שהבעלים נתן להם קצת אספירין כי לא הרגישו טוב. לשמחתנו לסיפור הזה היה סוף טוב והצלחנו להציל אותם.

אם יש משהו ששובר את הלב הרי זו הרעלה של הכלב, התוכי  או החתול הביתי- מהתרופות שלנו.

אנשים רואים שהכלב שלהם סובל מדלקת פרקים. הי, זה עוזר גם לי, חושב הבעלים. למה שלא אתן לכלב מה שאני לוקח?

הכוונה שלנו טובה:  אנשים נותנים לכלב או לחתול את התרופה שלהם, מתוך מחשבה שאם זה טוב לנו זה טוב גם להם.

אבל זוהי מחשבה מוטעית!

לכלבים וחתולים יש תרופות שנותן הווטרינר. גם במקרים שאפשר לתת תרופה המיועדת לאנשים, יהיה כמעט תמיד הבדל במינון.

מדובר למעשה  בשתי בעיות. ראשית, אנשים מניחים בטעות  שתרופות שמותר  לקנות ללא מרשם רופא הן בטוחות  ואפשר לתת אותם לכלב או לחתול. רק שאדוויל יפגע בצורה רצינית בכלב שלכם, ואקמול , בדרגת סבירות גבוהה,  יהרוג את החתול. רבים גם חושבים שאם התרופה "טבעית" היא לא מסוכנת. למשל גלולות אסטרוגן טבעי. "טבעי " נחשב כמותר לשימוש, בעיני אנשים רבים. ולא כך הוא.

בעיה נוספת היא הזמינות הרבה של תרופות מרשם . אנשים רבים מטופלים בתרופות שונות. אפשר למצוא בבתיהם גלולות וכדורים ,  שלפעמים מפוזרים על שולחנות, מדפים,  ואפילו בתוך תיקים. אנשים לא מעלים בדעתם שכדור אחד שלהם שנופל על הרצפה עלול לפגוע בחית הבית שלהם.

מהן התרופות הכי נפוצות שעלולות להרעיל את החיה שלנו?

במקום הראשון- אדוויל!  

איבופרופן  הוא השם הלועזי של התרופה. תרופה זו  המשתייכת למשפחת נוגדי דלקת שאינם סטרואידים (NSAIDs)  ומוכר בארץ בשםאדוויל, נורופן,  או אדקס.  

אדוויל היא ללא ספק התרופה שנמצאת במקום הראשון שבעלי החיים שלנו אוכלים. הסיבה לכך תלויה כפי הנראה בציפוי  החיצוני של כדורי האדוויל . הציפוי הזה מתוק , והכדור נראה למעשה כמו סוכריית m+m.  בעוד שהתרופה נחשבת (בשימוש נכון) בטוחה לשימוש בבני אדם, מספיק כדור או שניים לגרום לבעיות בריאות רציניות בחיות : דימומים בקיבה ובמערכת העיכול, ובהמשך אי ספיקת כליות.

2)אקמול : זו תרופה מאד פופולרית נגד כאבים שנמכרת ללא מרשם, ומכילה את החומר שנקרא Acetaminophen.

תרופה זו, הגם שנחשבת מאד בטוחה אפילו לילדים- מסוכנת כשמדובר בחיות מחמד, ביחוד לחתולים. טבלית אחת שלו גורמת נזק עצום לכדוריות הדם האדומות ופוגעת ביכולת שלהן לשאת חמצן,  ובהמשך לאי ספיקת כבד.

3)נוגדי דכאון(כגון פרוזאק, אפקסור,  ציפרלקס  ) ,תרופות להפרעות חרדה , כגון קלונקס(קלונופין)וקסנאקס  וכדורי שינה. אלו תרופות שבנוסף להיותן נוגדי דכאון   או הפרעות חרדה ,עובדות גם ככדורי שינה, ולכן אנשים רבים משאירים אותם על השידה שליד המיטה, מה שמקל על החיות שלנו להגיע אליהן. חלק מהתרופות האלה נמצאות בשימוש גם אצל וטרינרים, אבל המינון שונה מזה של אנשים. מינון יתר  יגרום לבעיות נוירולוגיות רציניות, כגון ישנוניות,  איבוד שווי המשקל, רעידות ופרכוסים. יש תרופות נוגדות דכאון שיגרמו לתוצאה ההפוכה בכלבים, לאפקט מעורר שיתבטא  בעליה מסוכנת בקצב הלב ,בלחץ הדם ובטמפרטורת הגוף.

אם הכלב יאכל קלונקס (תרופה שניתנת במצבי חרדה , הפרעות שינה  ואפילפסיה( הוא יהיה ישנוני וחסר קואורדינציה, וכמות גדולה תגרום להורדת לחץ הדם בצורה מסכנת חיים.

אפקסור (Effexor), נאכל בתאווה ע"י חתולים. מסיבה לא ברורה חתולים ממש אוהבים לאכול את הקפסולות האלה. קפסולה אחת תגרום להרעלה רצינית .

4- חומרים נגד הפרעות קשב וריכוז שניתנים לאנשים עם ADD  ו ADHD  ,  (להוסיף תמונה)

למשל קונצרטה,   Aderall וריטלין.

אלו חומרים שמכילים חומרים מעוררים חזקים, כגון אמפטמינים. צריכה של כמות קטנה מאד ע"י חית הבית עלולה לגרום לרעידות ופרכוסים מסכני חיים, עליה בטמפרטורת הגוף ובעיות לב.

5- אמצעי מניעה, כגון אסטרוגן, אסטרדיול,  ופרוג'סטרון.

כדורים למניעת הריון ארוזים לעתים קרובות  באריזות מגרות מאד , מנקודת מבט כלבית.   כלבים פשוט לא מסוגלים לעמוד בפניהם. למרבית המזל, צריכה של כמות קטנה לא גורמת לבעיות. צריכת כמות גדולה של אסטרוג'ן ואסטרדיול עלולה לגרום לדיכוי מח העצם, במיוחד בתוכים. בנוסף, חיות מחמד נקבות שלא עוקרו נמצאות בסיכון גבוה לתוצרי הלוואי של אסטרוגן.

 

6)מעכבי Ace   (לדוגמה -קפטופריל,אנלפריל, זסטריל)

זו קבוצת תרופות המיועדות לטיפול בלחץ דם גבוה. אם כלב יאכל כמות משמעותית, התרופה תגרום  לירידה  בלחץ הדם ועלולות להיות סחרחורות וחולשה.

7)  בולמי בטא  (Beta Blockers).  לדוגמה: פרופרנולול

גם זו קבוצת תרופות שבין היתר משמשת לטיפול בלחץ דם גבוה. בניגוד לתרופות מהקבוצה הקודמת, כאן אפילו אכילה של כמות קטנה מאד תגרום להרעלה רצינית. מינון יתר יגרום לירידה בלחץ הדם ,קצב לב איטי וסכנת חיים.

 

8) הורמונים של בלוטת התריס (תירוקסין)

גם כלבים סובלים מתת פעילות של בלוטת התריס.  למרבית המזל, המינון שכלבים מקבלים הוא גבוה בהרבה מזה של אנשים, כך שאם כלב יאכל כדור בד"כ לא תהיה בעיה.

אם חתול ייחשף לתרופה עלולות להיות לו רעידות בשרירים, עצבנות, עליה בקצב הלב ותוקפנות.

9) תרופות להורדת כולסטרול (לדוגמה סטטינים)

חיות מחמד לא לעתים קרובות מפתחות כולסטרול גבוה. חשיפה חד פעמית בד"כ תגרום להקאות ולשלשולים אבל לא אמורים להיגרם נזקים רציניים.

 

 

כמו שאפשר לראות מהרשימה החלקית הזו, תרופה שמשפיעה עלינו בצורה אחת, עלולה להשפיע בצורה שונה על הכלב או החתול שלנו.

מה אפשר לעשות? להיזהר.

שמרו תמיד את התרופות שלכם במקום בטוח – אלא אם כן הודרכתם ע"י הווטרינר שלכם לתת  אותן לכלב או לחתול.

אל תשאירו בקבוקי תרופות במקומות שהחיה תוכל להגיע אליהם. (תתפלאו באיזו מהירות כלב מסוגל ללעוס קופסת כדורים !)

ואם נפל כדור- הרימו אותו מיד. מה שאתם לא תמצאו -הכלב ימצא על בטוח.

ואם הכלב, החתול או התוכי שלכם נחשף בכל זאת לתרופה שלכם- צלצלו מיד לווטרינר שלכם.