גידול של ציפורים, ובמיוחד תוכים, הוא יותר מסובך מגידול של כלב או חתול.

תוכים  מסווים ומסתירים  סימני מחלה.

בנוסף לכך, כלבים וחתולים מגיעים לחיסון פעם בשנה ואז הווטרינר בודק אותם. ואילו תוכי, מאחר ואנחנו  לא מחסנים אותו  באופן שיגרתי (לפחות לא תוכי שגדל כחיית מחמד) – אין לווטרינר/ית הזדמנות לבדוק אותו.

ולכן, יש חשיבות גדולה לביקור השנתי אצל הווטרינר.

ולמה חשוב לבדוק תוכי שנראה לכם בריא?

 תוכי ,גם כשהוא חולה , מסוגל להמשיך לאכול (בדרך כלל) , לפעמים עד הרגע האחרון. כלומר- בניגוד לכלב או לחתול, שמפסיקים לאכול ומראים לנו שהם חולים, תוכי יכול להיות מאד חולה ולהצליח להעמיד פנים  שהכל בסדר.

 ואז כשהוא כבר לא מסוגל לאכול, יהיה הרבה יותר קשה לעזור לו.

בבדיקה הכללית הווטרינר בודק :

את משקל התוכי– אם התוכי שוקל פחות מידי או יותר מדי- אולי יש לו בעיה בריאותית!

יש תוכים שסובלים מנטייה להשמנה- אנחנו  במרכז וטרינרי השרון שמים לב לעליה במשקל ומתכננים דיאטה כדי למנוע בעיות הכרוכות בעודף משקל.

(בעיות לב, נשימה, כלי דם , סכרת ועוד)

אם התוכי הוריד ממשקלו בצורה משמעותית למרות שכל היתר נראה בסדר- אולי הוא מתחיל לפתח בעיה בריאותית.

אין ספק שאם מגלים בעיה בריאותית ,סיכויי ההחלמה גדלים ככל שמאתרים אותה בהקדם.

בבדיקה גופנית , הווטרינר/ית בודק/ת אם יש סימני הפרשה מהאף, העיניים, הפה או הביב. כל אחד מאלה עלול להעיד על בעיה בריאותית שהבעלים לא בהכרח ישים לב אליה.

בבדיקה גופנית הווטרינר גם ממשש את החזה ואת בטן התוכי.

הוא או היא מקשיב/ה ללב ולריאות, בודק/ת את הנוצות ומתרשם/ת מהמצב הכללי של הציפור.

אנחנו במרכז וטרינרי השרון מקפידים על איכות המזון שהציפור שלכם אוכלת. (ראו מאמר נפרד- מה התוכי צריך לאכול) . בביקור השנתי עם התוכי שלכם נוודא שהוא מקבל מגוון מזונות התורם לבריאותו  ונלמד אתכם איך להרגיל את התוכי שלכם לאכול מזון בריאות ולא רק "ג'אנק פוד" .

חלק גדול מהבדיקה השנתית בתוכים מוקדש לשיחה עם הבעלים . לפעמים דברים שלא שמתם לב אליהם או לא חשבתם שיש להם חשיבות יעלו ויצוצו בשיחה כזו. למשל תוכי שהתחיל לשתות יתר על המידה. לכאורה דבר פשוט אך למעשה זהו ממצא רפואי בעל חשיבות רבה העלול להעיד על בעיה בכליות או בכבד, לדוגמא. הווטרינרית תשאל אתכם על  הרגלי התזונה של התוכי שלכם, תדבר אתכם על חינוך התוכי, איך לחשוף אותו לגירויים שונים ואיך לשמור על התוכי שלכם בריא – הן גופנית והן נפשית.

למרות שגידול של תוכים הוא כאמור מורכב יותר מזה של חתולים או כלבים הרי שתוכי בריא מהווה מקור שמחה לבעליו. השילוב של החברותיות, האינטיליגנציה ושמחת החיים הופכות תוכים לחיות מחמד מדהימות. אנו במרכז וטרינרי השרון נשמח לעזור לכם  לגדל את התוכי שלכם בצורה הנכונה ביותר.

מידע נוסף בנושא תוכלו למצוא בספר "ספר התוכים- במדריך השלם לגידול תוכים" שנכתב ע"י ד"ר שלומית לוי. (הוצאת הקיבוץ המאוחד)